Izvor: NIN | Tanja Nikolić Đaković nedelja 22.05.2011
Samo iz inostranstva u Srbiju je ušlo 128 milijardi dolara, odnosno nekih 13.000 dolara po svakom od nas, za osam godina, od 2001. do 2009. Gde su te i sve druge, pre svega ovdašnje pare, odnosno kako su nas i ko nas je pokrao? Jedna od najprljavijih privatizacija jugoistočne Evrope odigrala se u Srbiji tokom poslednje decenije. Smišljena da bude visoko koruptivna, umrežila je više državnih institucija, nekoliko konsultantskih firmi i tajkune u velikoj pljački države. Epilog? Visoki konto na računima inostranih banaka onih privatnih lica koja su faktički preuzela imovinu Srbije i postala njeni neformalni vlasnici. I, poništena četvrtina privatizacija, tačnije u 620 slučajeva od ukupno 2.400, nakon što su dodatno urušena, isisanog kapitala i novca prebačenog na druge firme.
Ključnu ulogu u toj tranzicionoj operaciji u kojoj je stradala država, a društvena imovina raščerupana, zakonski i formalno potpuno pokrivenoj, odigrale su Agencija za privatizaciju, Akcijski fond, Komisija za hartije od vrednosti, Ministarstvo finansija.
Sponu između tajkuna i državnih institucija održavale su konsultantske firme
kao što su Ces Mekon, Citadel, Dilojt & Tuš, Ekonomski institut, a
poentirali su ljudi na njihovim čelnim pozicijama i bogataši poput Vojina
Lazarevića, Miroslava Miškovića, Milana Beka, Zorana Drakulića, Miodraga
Kostića, Dragana Đurića, Dušana Stupara, Đorđa Nicovića, ali i kontroverzni
biznismeni kao što su Radomir Živanić – Baja Plavi, Predrag Ranković Peconi,
Jovica Stefanović Nini, Milomir Joksimović, takozvani Miša Omega, kao i
narkobosovi Sreten Jocić – Joca Amsterdam, Darko Šarić...
Povezanost državnih institucija i konsultantskih firmi očita je kroz primer
aktuelnog premijera Mirka Cvetkovića. I posle imenovanja za direktora Agencije
za privatizaciju zadržao je funkciju izvršnog direktora Ces Mekona. Ta direktna
veza vidljiva je i kroz put Aleksandra Vlahovića, takođe jednog s liste
bogataša Srbije (svoj kapital pravdao je visokom zaradom u konsultantskoj firmi
i porodičnom imovinom) koji je direktno iz Dilojta došao na mesto ministra za
privredu i privatizaciju.
|
„Posao je napravljen tako da je omogućio konsultantskim kućama da
sprovode privatizaciju, dok je Agencija samo formalno bila zadužena za taj
posao. Konsultantske kuće radile su izveštaje, proračune za Agenciju,
utvrđivale procenu vrednosti kapitala, dok su istovremeno njihovi ljudi radili
i za zainteresovane kupce. Ta povezanost omogućila je onima ko ih angažuje da
izbaci konkurenciju“, kaže za NIN Danilo Šuković, član Saveta za borbu
protiv korupcije.
Niko nije bio zabrinut zato što je današnji premijer Mirko Cvetković došao na
čelo Agencije za privatizaciju iz konsultantske kuće Ces Mekon, niti zato što
je nastavio da radi kao izvršni direktor te privatne kuće, ali i direktor
državne institucije koja odlučuje o procesu privatizacije.
Finansijske snage starog režima, prema oceni Šukovića, spremno su dočekale
privatizaciju i verovatno uticale na model koji će se stvoriti i posebno na to
ko će biti glavni konsultanti. Tako su iz igre izbacile najveći broj drugih
domaćih kompanija i mahom sve inostrane.
„Namešteno je sve tako da se društvena imovina rasproda što pre to bolje.
Nije uopšte dolazilo u obzir ispitivanje porekla novca niti je bilo važno da li
je novac čist ili ne, bilo je važno što pre izvršiti privatizaciju“,
navodi Šuković.
„Ako niste s njima u igri, suvišni ste. Potpuno mi je jasno zašto su mene
smenili“, kaže za NIN Branko Pavlović, bivši direktor Agencije za
privatizaciju. Nije bio umrežen, pokušao je da zaustavi delovanje tih veza u
prodaji Srbije i svega tri meseca bilo je dovoljno da taj krug povezanih ljudi
shvati da je, onako, na svoju ruku, da ne podleže pritiscima i da nije ta
konekcija preko koje se poslovi mogu završavati. To je razlog zbog kojeg je
vrlo brzo, u roku od svega tri meseca, usledila njegova smena.
„Mlađan Dinkić i Miroljub Labus imali su više sastanaka kod premijera
Vojislava Koštunice, dok me jednog dana nisu obavestili da sam smenjen. Došao
je (Aleksandar p.a.) Vlahović i sve je bilo kao do tada. Posao je mogao biti
nastavljen“, kaže Pavlović.
S druge strane, na mestu direktora Agencije za privatizaciju bio je Cvetković.
U svom mandatu, prema svedočenju Pavlovića, stavio je svoj potpis na
dokumentaciju koja je prethodila raspisivanju tendera za fabrika za izradu
elektoromotora Sever Subotica.
Na dokumentu je naznačeno da firma ima dva miliona evra negativnog kapitala,
faktički da je spremna za stečaj.
„A ona je imala pozitivni saldo od 12 miliona evra“, tvrdi Pavlović i
dodaje da je kao direktor Agencije za privatizaciju Cvetković tim potpisom
odobrio falš dokumentaciju koja je omogućila falš prodaju za firmu ATB,
registrovanu u Austriji, vlasnika Mirka Kovača.
|
Sve najvažnije privatizacije, gotovo sve ono što je valjalo i predstavljalo
zdravu privredu privatizovano je u vreme dok je Aleksandar Vlahović vodio
Ministarstvo privrede i privatizacije - duvanske kompanije, šećerane, Ju-Es
stil Srbija, cementare... Tri šećerane prodate su za po tri evra Miodragu
Kostiću.
A Nemanji Kolesaru, bivšem šefu kabineta Zorana Đinđića i Zoranu Janjuševiću,
savetniku premijera za bezbednost, suđeno je za korupciju prilikom
privatizacije cementare Novi Popovac. Kolesar je oslobođen, a kod Janjuševića
sud je donetu presudu o uslovnoj kazni poništio decembra 2007. godine i vratio
na novo suđenje.
Tokom 2003. godine, isti ljudi su na istim pozicijama. Vlahović na čelu Ministarstva
za privatizaciju, Cvetković na čelu Agencije, kada se donosi odluka o prodaji
Beopetrola ruskoj kompaniji Lukoil, iako je hrvatska naftna kompanija INA
potraživala pumpe po raspadu SFR Jugoslavije. I ne samo to, Rusima je pružen
garant da će u slučaju da INA tuži Lukoil država preuzeti na sebe spor. INA je
i tužila državu Srbiju i spor je otvoren.
Šta uraditi sada? Šta sa posledicama divlje privatizacije? Novo podržavljenje
nerevitalizovanih preduzeća?
„Za sve je kasno“, kaže Danilo Šuković, član Saveta za borbu protiv
korupcije, „jer je gotovo sav kapital iznet iz mnogih privatizovanih
preduzeća i ona u ogoljenoj formi skoro ništa ne vrede i samo predstavljaju još
veći balast državi“.
Tajkuni, pa i obični kriminalci, pobedili su u toj borbi protiv države,
ocenjuje on i dodaje da su oni zapravo bili i jedini koji su spremno dočekali
promene, na vreme prilagodili zakon i podzakonske akte kako bi privatizaciju od
prvih momenata iskoristili za sebe. Svi oni koji su u vreme Miloševića stekli
bogatstvo imali su svoje ljude u institucijama, imali su prljav novac i tražili
model kako da ga legalizuju. Oni koji su u prvom delu privatizacije dobro
prošli imali su interes da taj proces zaokruže i operu novac koji im je
Miloševićev režim omogućio da iznesu iz zemlje“, kaže Šuković. Ko su ti ljudi?
Oni sa liste top bogataša Srbije.
Prema svojim interesima ti novobogataši napravili su i model Agencije za
privatizaciju, dajući joj mogućnost da sama kreira, sprovodi i kontroliše drugi
deo privatizacije. Bez ikakve eksterne kontrole, sprovodili su skrivene
interese moćnika, pokriveni formalnim procedurama.
Pod ciljem pronalaska dobrog vlasnika Agencija za privatizaciju i onaj ko je
iscrtavao taj model pružali su smišljene olakšice privatizacije, od kupovina na
rate i smanjenja cene do uslovljavanja investicionim i socijalnim programima.
Zvuči logično, kao dobar potez države, ali bio je to zapravo savršen mehanizam
za sistemsku korupciju.
To je otvorilo mogućnost nameštenih tendera dok izvršenje ugovornih obaveza
niko nije ni kontrolisao. Još jedan detalj, Agencija za privatizaciju stvorena
je i privatizacija omogućena nakon promena 5. oktobra, a da prethodno nisu
doneti neophodni zakoni o javnoj svojini i restituciji, kako bi bilo jasno šta
se, čije i pod kojim uslovima privatizuje.
Presudna stvar je izostavljena, takođe.
Vlast u državi nije bila zainteresovana za ispitivanje porekla novca kupaca.
Agencija za privatizaciju ostala je bez zakonske nadležnosti da ovu stvar
ispita. Taj posao prebačen je na slabu, tek osnovanu instituciju - Upravu za
sprečavanje pranja novca. A ona je radila gotovo bez osoblja i bez finansija.
U toj zakonskoj slobodi izvršena je divlja privatizacija. Preduzeća su kupovana
sa ciljem ne restrukturiranja i jačanja, otvaranja novih radnih mesta i
oživljavanja proizvodnje već iz spekulativnih razloga, kako bi se iz njih
dodatno izvukao kapital i prebacivao na druge firme istih vlasnika.
Privatizacija je izvršena na takav način da država teško ima uvid ko su stvarni
vlasnici privatizovanih kompanija, a na kraju krajeva Agenciju za privatizaciju
to nije ni interesovalo.
|
Pod zatamnjenim identitetima, u ruke jednog vlasnika, koji bi na računu
novoosnovane firme imao tek 500 evra, došlo je na desetine preduzeća. Na prvo
preduzeće vlasnik bi podizao kredit, dajući ga pod hipoteku i bez dinara bi
isplaćivao svaku novokupljenu iz kojih je isisavan kapital. Mnoge firme
kupovane su zbog zemljišta, zgodnih lokacija ili poslovnog prostora.
„Prisustvovao sam aukcijama na kojima su palicu do određenog nivoa podizale
sekretarice, kako bi obarale cenu, a pojedina preduzeća bila bi prodata u
bescenje. Ali, postojali su i dilovi. Neko iz Agencije za privatizaciju dojavio
bi moćnicima ko su zainteresovani kupci i sa njima bi se postizao dogovor za
nagradu u odustajanju u nekom trenutku na samoj aukciji ili odustajanju od
tendera“, svedoči Šuković.
S druge strane, imamo zastrašene strane investitore i mnogima od njih postalo
je jasno da ako žele posao u Srbiji tajkuni su ti sa kojima moraju da sklapaju
dogovor. Vrlo brzo stavljeno im je na znanje da nisu dobrodošli i da je ovo
divlja zona kojom gazduju domaćini.
Najveći broj preduzeća i to najsolventnijih privatizovan je tokom Miloševićeve
decenije po Zakonu o svojinskoj transformaciji, Apatinska pivara, „Knjaz
Miloš“, Hemofarm, Bambi... Šezdeset odsto kapitala odlazilo je u ruke
zaposlenih, a 40 odsto u ruke države.
Od 2001. godine primenjuje se Zakon o privatizaciji kada je započeta i
sekundarna privatizacija i kada su kupovane akcije malih akcionara koji neretko
nisu imali informaciju o stvarnoj vrednosti kapitala ili bi ona od strane
rukovodstva, u sprezi sa novim budućim vlasnicima, namerno obarana.
U vakuumu, u prelaznoj vladi, od oktobra 2000. do januara 2001. godine odigrao
se veliki broj sekundarnih privatizacija. Bila je dovoljna dokumentacija koja
potvrđuje informaciju o tome kome pripadaju akcije i Agencija bi tu kupovinu
već verifikovala. Mnogi su iskoristili šansu koju je zakon dao. Aktuelni zakon,
donet 2001. godine uz dve-tri izmene, primenjuje se i danas. Velika rasprodaja
preduzeća odigrala se već kada je zakon pretrpeo prve izmene. Bilo je to onda
kada se na jednoj od aukcija pojavio i sam Sreten Jocić - Joca Amsterdam.
Tek izmenama zakona tokom 2008. godine ljudima kriminogene prošlosti, onima
koji su pod istragom ili bili procesuirani zabranjeno je učešće u
privatizaciji. U to vreme oni su već u svojim rukama imali brojna preduzeća, a
i ta klauzula ih nije sprečila da kupuju i dalje, na ime tetke, strine, majke…
„Nemojte Agenciju da pitate šta radi Joca Amsterdam na aukciji, ili
zaštićeni svedok, za nas su oni obični građani dok policija i sud ne kažu
drugačije. Mi nemamo zakonska ovlašćenja da zaustavimo prodaju bilo kog
preduzeća u slučaju da ovog momenta ušeta neki zaštićeni svedok, kao što je
Ljubiša Buha. I, ne pitajte me ko je čija majka, tetka ili strina, to neko
drugi treba da zna. Policija, Uprava za sprečavanje pranja novca, tužilaštvo. A
mi od njih sem u jednom slučaju do danas nismo dobili niti jednom informaciju
da zaustavimo neku prodaju “, kaže za NIN Vladislav Cvetković, direktor
Agencije za privatizaciju.
Cvetković tvrdi da je prodaja preduzeća Zobnatica, iza koje je, kako se
sumnjalo, stajao Buha, jedini primer sprečene privatizacije. U danu preuzimanja
Agenciji je javljeno iz Uprave za sprečavanje novca da obustavi postupak. Ali,
ipak tu je reč o presedanu.
On tvrdi da je postojeći Zakon o privatizaciji pripreman u Ministarstvu
privatizacije 2001. godine uz veliki tehnički input Svetske banke i da je on
konačno regulisao prethodni zakon o svojinskim odnosima, nastao 1996. godine
pod ingerencijama tadašnjeg potpredsednika vlade i ministra za svojinsku
transformaciju Milana Beka.
Mnogi novobogataši, objašnjava Cvetković, nisu stekli prvobitni kapital
klasičnim kriminalom, nego poslovima s velikim društvenim preduzećima kao što
su Geneks, Jugoimport, Energoprojekt...
Suština je da niko nije kontrolisao javne nabavke i novac su izvlačili
prodajući robu svojim firmama po ceni pet puta većoj no što vredi na tržištu.
Tako su raščerupali imovinu države u prvoj sekvenci privatizacije.
Odgovarajući na pitanje zašto je pred privatizaciju postavljen zadatak - izvrši
brzo bez obzira na posledice - odgovara da je ta brzina prouzrokovana
činjenicom da je društveni kapital bio generator korupcije, da su preduzeća u
vreme Miloševića ostavljena direktorima na raspolaganje bez ikakve kontrole i
da su oni poslovanjem sa privatnim firmama, neretko ličnim, izvlačili iz njih
novac. Upravo tada, društveni kapital prešao je u ruke tajkuna.